9 tips voor de perfecte homepage

9 tips voor de perfecte homepage

1 april 2023

Een vraag die ik vaak krijg is: ‘wat zet je nou precies op je homepage?‘. In dit blog bericht geef ik antwoord op die vraag.

Een homepage is het eerste wat mensen zien wanneer ze jouw website bezoeken. Het is daarom fijn om ervoor te zorgen dat jouw homepage een goede eerste indruk achterlaat en dat ze dus niet binnen die 3 seconden weer wegklikken.

En ja ik richt me naast het technisch goed neerzetten ook op de inhoud van je website. Want ik vind het eeuwig zonde om klakkeloos uit te voeren wat ik aangeleverd krijg van mijn klanten. Daar sta ik gewoonweg niet achter. Uiteindelijk vind ik het super belangrijk dat een website niet alleen goed staat (technisch en visueel) maar dat deze ook inhoudelijk klopt en uiteindelijk doet wat hij moet doen.

Maar wat schrijf je nu op je homepage ?

Wat is je doel?

Allereerst is het belangrijk om te bedenken wat het doel van jouw website is. Wil je bijvoorbeeld producten verkopen, informatie verstrekken of leads (e-mailadressen) verzamelen? Door je doel helder te hebben, kan je jouw website op de juiste manier vormgeven en optimaliseren om jouw doel te behalen. Het is dus belangrijk om na te denken over het doel van jouw website voordat je überhaupt met je teksten aan de slag gaat.

Een pakkende intro / titel

Wat je wilt is dat mensen wanneer ze op je homepage komen direct het gevoel hebben dat het over hen gaat, dat ze denken, Oja ik zit hier goed en ´Oja, ze heeft het over mij´. Daarom is het belangrijk dat jouw homepage begint met een super sterke titel: welk probleem los je op en voor wie. Zorg er daarom voor dat je titels relevant en pakkend zijn, en dat ze de belangrijkste zoekwoorden bevatten.

Je gratis weggever / e-book

Door een gratis e-book aan te bieden in ruil voor hun contactgegevens, kun je leads genereren en je conversie verhogen. Zorg ervoor dat het e-book relevant is voor je doelgroep en dat het goed geschreven is met waardevolle informatie.

Je kunt je e-book op je homepage zetten, meteen in de header. Doe dit met een sprekende mock-up en dan nog het liefst met een foto van jou op de kaft. Zo laat je jezelf al zien en maak je nog meer verbinding met je bezoeker. Op de website van Sylvia – Weer vol vertrouwen de weg op, heb ik het e-book gemaakt in stijl van haar website en de mock-up en je ziet meteen dat dit super sprekend is.

Benoem de pijnen

Waarom moet je de pijnen benoemen op je homepage? Door de pijnen van je ideale klant te benoemen, laat je zien dat je hun struggles begrijpt en dat jij de oplossing hebt die ze zoeken (het resultaat). Dit vergroot de kans dat ze op je website blijven en contact met je opnemen.

En wij mensen komen pas in actie als we de pijn voelen, eerder niet. Zorg ervoor dat je de emotie meeneemt in het verhaal met concrete herkenbare voorbeelden van je ideale klant dat ze bijna gaan denken dat je in zijn of haar hoofd bent gekropen. ‘Zij begrijpt mij echt!’. Dat zorgt voor verbinding en vertrouwen.

Deze punten verwerk je liever niet in lappen tekst (we scannen), maar in overzichtelijke punten /bullet-points. Dit leest veel fijner en rustiger. Maar doe dit niet door een statische opsomming maar beschrijf wel de herkenbare situaties.

Wat gebeurt er als ze niet in actie komt…

Je wilt natuurlijk dat je bezoeker in actie komt. Dat doe je door ook heel duidelijk te maken waarom ze in actie moeten komen en wat er gebeurd als ze dat niet doet. Dat ze denkt van, nee ´Als ik dit niet doe dan wordt het alleen maar erger´, ´dan raak ik mijn baan kwijt´, of ´dan worden mijn kinderen uit huis geplaatst´. Ook dit benoem je weer in een opsomming en schrijf je in de taal van je ideale klant, zo realistisch mogelijk. En je sluit dus met de CTA.

Wie ben je?

Wie ben je en waarom moeten ze bij jouw zijn met hun probleem/hun pijn? Maak het stukje tekst niet te lang en verwijs met een button naar je over mij pagina waar ze meer over jou kunnen lezen. Beperk het op je homepage. Plaatst wel een foto van jezelf erbij zodat ze al een gevoel bij je krijgen.

Overtuig je bezoeker door de resultaten van klanten te laten zien, reviews

Hoe vaak kijken we zelf niet naar reviews, als je iets koopt op Vinted (dat doe ik graag) dan koop je ook liever bij iemand die een 5 sterren review heeft dan bij iemand met 2 sterren. Laat dus een aantal reviews of testimonials van blije klanten zien, die aangeven hoe jouw dienst/product geholpen heeft. Het is vooral mooi als ze niet alleen zeggen ‘het heeft geholpen en ik ben zo blij dat ik Paula heb ontmoet’, maar dat ze ook kunnen vertellen wat het heeft opgeleverd in de vorm van het resultaat.

En als je om een review vraagt bij een klant doe dit dan door ze een aantal vragen te stellen zoals ‘waar stond je voordat je bij mij kwam’ en ‘wat heeft het je opgeleverd’. Zo help je ze aan een tekst waar jij ook wat aan hebt voor op je website.

En om de betrouwbaarheid te verhogen, vraag of je de naam en/of een foto erbij mag plaatsen. Het hangt natuurlijk helemaal af waar je ze bij helpt maar dat verhoogt het vertrouwen naar jou.

Je bezoeker wilt meer over je weten, plaats je laatste blog bericht of je Instagram feed

Als ze helemaal naar beneden zijn gescrold van je homepage dan mag je ervanuit gaan dat ze misschien wel meer over je willen weten. Ze vinden je in elk geval interessant genoeg om tot dit punt te komen!
Je kunt je laatste blog bericht of een Instagram feed toevoegen zodat ze meer kunnen lezen of daar ook contact met je kunnen maken.

Wat is je homepage niet?

Je homepage is dus geen salespagina en ook geen over mij pagina en geen menukaart waarin je alles verteld wat je wel niet doet en waar ze uit kunnen kiezen, daar zijn aparte pagina’s voor. Hou het rustig en simpel, het is de eerste kennismaking dus wees niet te overweldigend met alles wat je meteen al wilt vertellen.

Heel veel succes met schrijven!

Wellicht vind je dit ook leuk om te lezen

Wat is een professionele website

Wat is een professionele website

“Ik wil een professionele website” Voor mij is een professionele website een website die ontworpen en gebouwd is om...